A sötétzöld leveles zöldségek és a lutein

Lehet, hogy sokan nem hallották még azt a szót, hogy lutein, de ha sok sötétzöld leveles zöldséget fogyasztanak, akkor valószínűleg sok luteint is bevisznek a szervezetükbe. A lutein segíthet a két időskori szembetegség, a makula degeneráció és a szürkehályog kialakulásának megelőzésében, de a kutatások során az is bebizonyosodott, hogy a lutein pozitívan hat az agy, a tüdő és a szív egészségére is. Lássuk, mi is az a lutein, és miért fogyasszuk rendszeresen!
A szembetegség - A sötétzöld leveles zöldségek és a lutein – segítője a lutein.

A lutein sok antioxidánst tartalmaz

Mindenkinek szüksége van antioxidánsokra, hiszen ezek segítik elő az egészség megőrzését és a betegségek elkerülését. A lutein is egy ilyen antioxidáns, vagyis voltaképpen egy vitamin, amelynek számos pozitív előnye létezik.

A lutein forrásai

A lutein, mint egy kitűnő antioxidáns, védelmet jelent a sejtek számára a károsodásokkal szemben. A lutein egy karotionid, amely az emberi szemben, pontosabban, a retinában is megtalálható, és azért is szükséges táplálékokkal, vagy kiegészítőkkel bevinni a szervezetünkbe, hogy elkerüljük a fentebb említett szembetegségeket. A lutein gazdag forrásai: spenót, vízitorma, mángold, kelkáposzta, avokádó, paprika. A lista nem teljes, illetve a luteint, étrendkiegészítő formájában is fogyaszthatjuk.

Mire hat?

A lutein számos élettani funkcióra és szerv működésére is pozitívan hat. Sokan szenvednek manapság tüdőbetegségben. A legújabb kutatások szerint, a lutein javítja a tüdő működését, illetve a légzőrendszer egészségét is biztosítani tudja. Ez utóbbit, akkor segíti elő igazán, ha rendszeresen fogyasztunk E-vitaminban gazdag táplálékokat is.

Ahogy öregszünk, úgy egyre több gondunk lehet a szemünk egészségével. Időkorban jellemző szembetegségek a makula degeneráció és a szürkehályog. A lutein azonban nem csak a látás javításában vesz aktívan részt, hanem az időskori szembetegségek megelőzésében is szerepet játszik. Egy másik karotinoid, a zeaxantin is hasznos lehet, hiszen a luteinnel karöltve, védelmet jelenthet a szem betegségeivel szemben.

A lutein, a kognitív funkcióra is pozitívan hat, azaz jó hatással van az agy működésére. Mivel az agy működésére pozitívan hat, így akár még az időskori kognitív hanyatlást is elkerülhetjük, amennyiben rendszeresen fogyasztunk luteinben gazdag táplálékokat.

Mennyit fogyasszunk?

Nos, ha valaki változatosan táplálkozik és a szezonális zöldségeket, gyümölcsöket részesíti előnyben, akkor elegendő luteinhez juthat a szervezete. Mivel egy antioxidáns vitaminról van szó, így a szabadgyökök okozta káros hatásokat is csökkentheti, így sok betegségtől óvhatjuk meg magunkat. A lutein egyébként csökkenti még az LDL - koleszterin oxidációját is.

Kapcsolódó cikkek

A táplálkozás is segít - Energia már reggel is- abban, hogy energikusak maradjunk.

Energia már reggel is

Bizonyára sokszor érezted már magad fáradtnak. Mit lehet tenni az energiahiánnyal szemben? Hogyan és milyen módon védekezhetünk a fáradtság ellen? A cikkben erre adunk válaszokat.

Sokféle betegségtől - A spirulina 8 áldásos hatása – óvhat meg bennünket.

A spirulina 5 áldásos hatása

A spirulina, szupertápláléknak is tekinthető, hiszen tele van olyan antioxidáns vegyületekkel, amelyek nagyon hatásosak lehetnek az oxidatív stressz leküzdésében. Emellett számos más, pozitív hatással is rendelkezik. Mutatjuk, hogy melyek ezek!

Rajtunk is múlik - Egészséges táplálkozás és az immunrendszer erősítése -, hogy mennyire erős az immunrendszerünk.

Egészséges táplálkozás és az immunrendszer erősítése

A táplálkozásnak fontos szerepe van az egészségünk megőrzésében. Legfőképpen az antioxidánsokra kell koncentrálnunk, amikor az immunrendszer védelméről van szó. A cikkben bemutatjuk azokat a vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyek segítséget nyújtanak a